Kilpisjärveltä Tromssaan – Seuran matka 2010

Kilpisjärven varpuja ja Tromssan palmuja – Dendrologian Seuran matka kesällä 2010

Dendrologian Seuran vuoden 2010 ulkomaanretki suuntautuu pohjoisen jylhiin maisemiin. Tutustumme metsänraja- ja tunturikasvillisuuteen Kilpisjärvellä ja Ruotsin Abiskossa sekä golf-virran ja mereisyyden vaikutuksiin Pohjois-Norjassa viikon ajan.

Kilpisjärvi on Suomen ja Abisko Ruotsin tunnetuin kalkista hyötyvän tunturikasvillisuuden keskittymä. Kummallakin paikkakunnalla on pitkä historia luonnontieteellisen tutkimuksen ja retkeilyn kohteina. Tromssassa on maailman pohjoisin kasvitieteellinen puutarha, siellä on laajat kokoelmat alpiinisia lajeja niin pohjoiselta kuin eteläiseltä pallonpuoliskolta. Myös rhodoja on runsaasti.  Pohjois-Norjassa laajalle levinnyt jättiputki (Heracleum laciniatum) tunnetaan nimellä tromsanpalmu.  Harstadin lähellä olevan taimitarhan (www.draglandplanteskole.no) lajiluettelo kuvaa hyvin, miten mereisyys vaikuttaa puuvartisten kasvien menestymiseen.